maanantai 23. tammikuuta 2012

Harhailua blogiversumissa

Blogien maailma on minulle suhteellisen uusi. Tiesin toki blogien olemassaolosta, mutten ollut kiinnostunut niiden seuraamisesta ennen kuin aika äskettäin. Pyörin kyllä netissä paljon jo ennenkin mutta nähtävästi sähköposti, Facebook ja julkkisjuorut veivät niin paljon aikaa, etten ehtinyt blogeja lukemaan. 

Ihan ensin, puolisentoista vuotta sitten, rupesin seuraamaan lähinnä amerikkalaisia blogeja. Suomalaiset blogit olivat minulle pitkään mysteeri. Muutaman tutun kirjoittamaa blogia lukuunottamatta en tiennyt niistä oikein mitään. Blogilistaa selatessani sain aluksi sellaisen kuvan, että Suomessa kirjoitetaan ja luetaan vain muoti-, sisustus-, ruoka- ja lifestyleblogeja, tai näitten yhdistelmäblogeja. Nopeasti vilkaistuna ne eivät ole minun juttuni. Kauniita kuvia ja koteja on kyllä kiva katsella mutta minä kaipaan tarinoita - ja säröjä täydellisiin ulkokuoriin. Päivän asut eivät minua kiinnosta. Tosin päivän asu Belmopanissa -aiheisia juttuja voisi olla aika hauska kirjoittaa: tänään minulla on päällä erittäin vanhat farkut ja epämääräinen paitapusero. Näen itseni sieluni silmin päivittämässä blogia ennen edustustilaisuuteen lähtöä; kun mikään paremmista mekoista ei mahdukaan päälle, housut ovat pesussa ja paitaan tarttuu ripsiväriä, ja olemme joka tapauksessa jo myöhässä.  

Sisustusjuttuja on kyllä kiva miettiä ja muutamaa meidän sisustuselementtiä olenkin jo kuvaillut. Osa niistä on nyt löytänyt paikkansa ja saatan kirjoittaa vielä lisääkin meidän sisustusratkaisuista. Mutta varmaankin rivien välistä ja riveiltä on jo selvinnyt, ettei täällä meillä eletä mitään täydellisenkaunista arkea. Ihan tavallista arkea vaan jossa silloin tällöin löytyy muutama hetki mallata pyhää Fransiscusta uudelle hyllylle ja järjestää sohvatyynyjä niille edulliseen asentoon. 

Ihan viime viikkoina ja päivinä olen löytänyt toisenlaisiakin suomalaisia blogeja, hyvinkirjoitettuja juttuja äitiydestä ja ihan oikeasta elämästä. En enää muista miten ensimmäiseen tieni löysin mutta niinkun blogien maailmassa usein, yhdestä blogista löytää toiseen ja sieltä taas seuraavaan, kunnes huomaa taas löytäneensä takaisin ensimmäiseen. Samanhenkiset jutut ja kirjoittajat tuntuvat usein löytävän toisensa. Pienten lasten äitien ajatuksia on kiva lukea koska niihin minun on helppo samastua.

Hassua kyllä, että vaikka olen ennen kaikkea äiti, tämä oma blogini ei käsittele lapsiani juuri ollenkaan. Se on ihan tietoinen valinta. Lasten tarinat ovat heidän omiaan enkä minä halua niitä laajemmin kertoa. On ollut mielenkiintoista lukea mammablogeja ja huomata miten paljon lapsista voi kirjoittaa ilman, että paljastaa liikaa. En silti varmaankaan tule koskaan kirjoittamaan omista lapsistani tämän enempää. Ensinnäkin siksi, että heidän tarinansa kuuluvat heille, ja toiseksi siksi, että elämäni pyörii jo nyt melkein kokonaan heidän ympärillään. Mahtava elämä, parempia pieniä kollegoja ja seuralaisia on vaikea kuvitella. Mutta tästä blogista on kehittynyt minun pieni henkireikäni, osa-aikainen suojatyöpaikkani, jonne voin paeta miettimään muuta kuin lapsia hetkeksi aikaa. 

Silti tunnen yhtäläisyyttä mammablogien kirjoittajia kohtaan, koska he usein kirjoittavat minua kiinnostavista asioista ja monesti maanläheisemmällä tavalla kuin lifestyleblogiporukka. Mutta muitakin kivoja suomalaisia blogeja olisi kiva löytää ja seurailla. Onko kellään hyviä blogisuosituksia? Kaikenlaiset tarinat kiinnostavat. Hyvinkirjoitetut muotiblogit ja vastaavatkin voisivat iskeä jos niissä on jokin muukin juju kuin vain kauniit vaatteet ja uusimmat meikit.

2 kommenttia:

  1. kannattaa katsella muiden profiileista mitä blogeja lukevat. Minulla esim. löytyy paljon expat-blogeja, ja jonkin verran ruoka- ja ompelublogeja ympäri maailman. Minuakaan eivät pahemmin sisustus- ja muotiblogit kiinnosta.

    VastaaPoista
  2. Kiitos vinkistä Suvi. Sulla näyttääkin olevan pitkä listä blogeja omassa profiilissasi, käyn tsekkaamassa niitä kun ehdin. Siitä pääsen taas eteenpäin :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!