perjantai 24. helmikuuta 2012

Perhonen

Miko haluaa omien sanojensa mukaan "oppia neulomaan". En ole ihan varma mitä hän tarkalleen ottaen tarkoittaa mutta päätin joka tapauksessa yrittää lähestyä uutta harrastusta narunpujottelutehtävillä. Sellaisia ei täältä kaupoista valmiina löydy mutta arvelin, että voisin tehdä niitä itse, jos vain löytäisin jostain rei'ittäjän ja softislevyjä (kylläpä kesti kauan selvittää Googlen avustuksella mitä "craft foam" on suomeksi). 

Luulin, että joutuisin kiertämään koko kylän - ja lopulta tilaamaan jostain ihan muilta mailta askarteluvälineitä - mutta tarvitut tavarat löytyivätkin heti ensimmäisestä paikasta mistä niitä lähdin etsimään, ostarin kirjakaupasta. Löysin softislevyjen lisäksi myös perhosenmuotoisia softispaloja, softisnarua ja kiinalaisen ompelukuvan, ja kaikenlaista muutakin mukavaa. 

Askartelutarvikkeita Belmopanista
Muutama päivä sitten Miko ja minä teimme Matildan päiväunien aikana harjoituskierroksena perhosen. Perhonen oli valmiiksi leikattu muotoon, minä tein siihen rei'ittäjällä reiät ja Miko pujotteli avullani narun reikien läpi. Perhosesta tulee ehkä vaikkapa synttärikortti jollekulle. Seuraavana päivänä leikkasin Mikolle softislevystä autonmuotoisen palan ja tein siihen reiät samalla tapaa kuin perhoseenkin. Autoon Miko osasi jo ihan ilman apua pujottaa hienosti narua edellisen päivän perhosharjoituksen perusteella. 

Perhonen
Olen vähän toisella silmällä yrittänyt etsiskellä netistä muitakin vastaavia askartelutehtäviä. Lähinnä olen hakenut sellaisia juttuja jotka lapsi pystyisi itse helposti oppimaan ja omaksumaan. Mikon kädentaitojahan tässä harjoitetaan eikä minun; en halua välttämättä itse joka päivä askarrella ihan vain askartelemisen ilosta. Tärkeää on, että lapsella on kivaa ja hän saa tuntea oppimisen iloa. 

Hiljalleen keräilen voimia sormivärejä varten. Minulla on niitä täällä kotona jemmassa odottamassa sopivaa hetkeä. Tiedän, että kun purkit kerran avataan, ne täytyy ottaa esille useamman kerran viikossa. Pidin itse sormiväreistä paljon lapsena. Miko on niitä päässyt koettamaan leikkikoulussa ja tekisi varmasti kotonakin mielellään sormiväritaidetta. Minä vain näen sieluni silmin pieniä perusvärisiä sormenjälkiä läpi talon kaikkien seinien, sormivärejä pitkin kattoa ja lattioita. Ehkäpä voisin perustaa pihalle sormiväristudion? 

Mutta ensin opetellaan kyllä vielä hetki tätä pujotteluasiaa. 

4 kommenttia:

  1. Voi kauheeta. Toivottavasti meidän tytöt ei innostu askartelusta tai käsitöistä. Tai ainakaan vaadi mun apua. Olen toivoton käsitöiden suhteen ja jo lapsesta asti kammonnut askartelua. Se sellainen pipertäminen ja pikkutarkka räpläys ei tainnut koskaan olla mun äkkipikaiselle luonteelle sopiva harrastus - poikien pelit kiinnosti enemmän :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän samaa mietin minä alunperin! Osaan kyllä kutoa ja tehdä askartelutöitäkin noin teoriassa mutta en pidä itseäni minään askartelijana enkä ole mitenkään ohjaillut lapsia tähän suuntaan. Näitten pujottelutöiden suunnittelu ja tekeminen oli kuitenkin itse asiassa ihan hauskaa. Näin ne lapset mua opettaa vaikka mä luulen opettavani niitä :)

      Poista
  2. meillä eivät nuo pujottelutehtävät menneet läpi ollenkaan, lankaa ja kangasta sen piti olla, ja äidin kirjontakehys...Vaatii vain vanhemmalta hieman valppautta ja ennen kaikkea kärsivällisyyttä istua koko ajan vieressä kun neiti 3v sohii neulan kanssa! nyt ovat sitten vuorossa ompelukone ja sukkapuikot. jos jomman kumman ottaa esiin niin heti on toinen lapsista "auttamassa".

    Sormiväreistä meilläkin pidetään, ja niillä taiteillaan totta kai talvella kylpyhuoneessa ja kesällä pihalla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin poika halusi heti oikean neulan käteen mutta minä vastustelin. Miko on nähnyt mut kutomassa ja siitä kai tämä neulomisinnostuskin alkoi. Mutta en kyllä uskalla vielä hetkeen antaa hälle sukkapuikkoja käteen tai terävää neulaa. On vaan tyytyminen pujotteluihin :) Auttaa ehkä vähän asiaan, että tuo "paperi" itse asiassa tuntuu kankaiselta niin kuin lankakin ja käytössä on ihan oikean näköinen mutta muovinen neula.

      Hyvä tietää, että noilla sormiväreillä kannattaa tosiaan suosiolla vetäytyä taiteilemaan ulos!

      Poista

Kiitos kommentistasi!