keskiviikko 14. maaliskuuta 2012

Mayojen historiaa Belizessä: suklaata ja temppeleitä

Miko on leikkikoulussa ja Matilda puuhailee lastenhoitajan kanssa. Nukuin riittävän hyvin, ettei nyt heti aamulla nukutakaan. Väsyttää ja kolottaa, mutta jotain täytyy yrittää ajankuluksi tehdä. Taidan jatkaa viikonloppukuvien viitoittamalla tiellä ja hehkuttaa vähän lisää Belizeä lomakohteena.

Belize on erittäin moniulotteinen maa. Maan edustalta löytyy maailman toiseksi suurin koralliriutta johon voi tutustua sukeltaen tai snorklaten. Mantereen rannoilla ja Belizen saarilla voi nauttia rantaelämästä, sisämaassa voi eksyä syvään viidakkoon, ja läpi maan tutustua Belizen moniin kasvoihin ja kulttuureihin. 

Suklaa on alkujaan tästä maailmankolkasta. Suklaalla oli keskeinen rooli maya-kulttuurissa: suklaapapuja tarjottiin jumalille ja käytettiin maksuvälineenä. Mayat kehittivät aikoinaan suklaapavuista herkullista juotavaa ja tänäkin päivänä Belizen maya-ravintoloissa tarjoillaan ruokajuomana kuumaa kaakaojuomaa. Etelä-Belizessä, Punta Gordan kylässä, on kai parikin suklaatehdasta. Meidän herkkuamme on erityisesti paikallinen Goss-suklaa jota on saatavilla myös paremmista kaupoista läpi Belizen.

Entisaikaista maya-kulttuuria voi suklaan lisäksi Belizessä lähestyä muun muassa maya-temppeleiden kautta. Temppeleitä on Belizessä läpi maan ja ne ovat vaikuttavia paikkoja joissa voi käydä hakemassa kosketusta kaukaiseen menneisyyteen. Belizen maya-temppelit ovat enemmän tai vähemmän raunioina mutta Belizessä pitää olla tarkkana ja muistaa kutsua niitä temppeleiksi siitä huolimatta: ne ovat maassa ylpeyden aihe ja raunio-sana ei tee niille oikeutta. 

Olen toistaiseksi käynyt vain Xunantunichin ja Cahal Pechin maya-temppeleissä, ja rajan toisella puolella Guatemalassa kurkkaamassa Tikalin valtavaa maya-temppelialuetta. Monta Belizen maya-temppeliä on siis minulta vielä näkemättä. Tässä kuitenkin vähän kuva-aineistoa niistä temppeleistä joihin olen päässyt tutustumaan.

Xunantunich ("kalliorouva" Mopan- ja Jukatek-mayakielten yhdistelmällä) on saanut nimensä alueella huhujen mukaan liikkuvasta haamusta. Nimi on modernia alkuperää, alueen alkuperäistä nimeä ei tunneta. Suurin osa Xunantunichin rakennelmista on vuosilta 200-900.

Xunantunichiin mennään Mopan-joen yli käsikäyttöisellä autolautalla
El Castillo (linna), Xunantunichin suurin temppelirakennelma
El Castillon yksityiskohta 
El Castillo toisen temppelirakennelman huipulta katsoen
Xunantunichin pienempiä temppelirakennelmia
Cahal Pech ("punkkien paikka" mopan- ja jukatek-mayakielien yhdistelmällä) sai nimensä 1950-luvulla arkeologisten tutkimusten yhteydessä. Senkään alkuperäisestä nimestä ei ole tietoa. Cahal Pech on yksi vanhimmista maya-temppeleistä Belizessä. Siellä on ollut elämää jo vuosien 1200-1000 välillä ennen ajanlaskumme alkua.  

Cahal Pechissä temppelirakennelmat ja kasvillisuus kilpailevat toistensa kanssa komeudessa...
...ja näyttävät elävän sulassa sovussa päällekkäin ja lomittain



Myös Cahal Pechissä on verrattain hyvin säilyneitä
ja entisöityjä temppelirakennelmia 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!