maanantai 28. toukokuuta 2012

200. blogikirjoitus: Mediapaaston loppuraportti

Mediapaasto on ollut ohi jo yli viikon, ja minulla on ollut vähän aikaa yrittää analysoida paaston tuloksia. 

Teki hyvää rajoittaa television ja tietokoneen käyttöä viikoksi. Oli myös oikeastaan hyvä, että heti paaston päälle lähdimme lyhyelle matkalle. Vanhan arjen rutiinit unohtuivat lapsilta viimeistään paratiisisaarella, eivätkä he ole enää juurikaan muistaneet kysyä television perään. 

Lapset eivät ole katsoneet televisiota lainkaan sitten mediapaaston päättymisen. Olemme pitäneet muutaman elokuvaillan: illallisen olohuoneessa DVD-elokuvan ääressä. Muutaman kerran tarjolla on illallisen lisäksi ollut myös popcornia, keksejä ja vaahtokarkkeja. Mutta joka ilta ei suinkaan ole elokuvailta. Monta päivää peräkkäin olemme pitäneet television ja DVD-soittimen ihan kokonaan kiinni. Lapset tuntuvat tyytyväisiltä, eivätkä ole valittaneet television puutetta. 

Etenkin Mikon luovuus on puhjennut entistäkin enemmän esiin ilman television turruttavaa vaikutusta. Miko keksii päivät pitkät uusia leikkejä yhden toisensa jälkeen, ja luo vanhoista materiaaleista uusia välineitä puuhiinsa. Muutama päivä sitten Miko kulki omasta aloitteestaan pitkään ympäri taloa ja koetti mitkä kaikki esineet ja asiat tarttuivat kiinni hänen sattumalta kotoa löytämäänsä magneettiin. Hän on rakentanut Duploista entistä hienompia rakennelmia ja kadonnut Matildan kanssa pitkiksi ajoiksi yhteisten leikkien maailmaan.

Omalta osaltani teki oikein hyvää olla rajoittaa tietokoneen käyttöä viikoksi. Paaston jälkeen olen yrittänyt pitää konetta esillä rajoitetummin, mutta väsyneinä päivinä jään kyllä edelleen liian helposti surraamaan netissä sen sijaan, että tekisin jotain hyödyllistä. Tietokoneen välityksellä saan otettua kontaktia ulkomaailmaan ja se on siksi minulle elintärkeä yhteydenpitoväline josta en voi kokonaan luopua. Mutta kone ei kyllä pärjää juttutuokiolle ystävän olohuoneessa tai kuppilassa kahvin ääressä! Viime viikolla vietinkin useamman aamun ihanien ystävien seurassa. Haluan yrittää käyttää entistä enemmän vapaista aamuistani ystävien kanssa. Vaikka väsyneenä tekeekin usein mieli vain käpertyä sohvannurkkaan, virkistää ihmisten tapaaminen minua lopulta paljon enemmän kuin lepäily.

Mediapaasto kaiken kaikkiaan vapautti minut ajattelemaan mitä kaikkea voisin vapaiden aamujeni aikana tehdä, ja toisaalta tajuamaan myös kuinka kevyesti ja nopeasti lasten päivät kuluvat ilman televisiota. Tai oikeastaan mediapaasto ei minua herättänyt, vaan itse asiassa tajuan nyt jälkeenpäin, että aika oli kypsä mediapaastolle siksi, että alan vähitellen tulla ulos useamman vuoden kestäneestä vauvasumusta. Minulla on vihdoin aikaa ja energiaa olla ihan todella olemassa, enkä enää tarvitse televisiota auttamaan minua lastenhoidossa. Saan silloin tällöin nukuttua yöllä niin hyvin, että pääni on aamulla suorastaan kirkas; en enää kaipaa tietokonetta pitämään minua hereillä läpi päivän hiljaisten hetkien. 

Vasta nyt kun lapset ovat jo vähän isompia, ymmärrän miten raskasta olikaan synnyttää kaksi lasta kahden vuoden välein, ja hoitaa heitä läpi erilaisten vaiheiden ja kausien. Turvauduin Mikon viihdyttämisessä television apuun etenkin silloin kun voimani olivat lopussa: kun odotin Matildaa ja olin hyvin väsynyt raskauden ja kestämättömän kuumuuden vuoksi, ja kun Matilda oli vastasyntynyt. Ymmärrän nyt, että en todella pystynyt muuhun, ja annan itselleni anteeksi, että lapseni ovat katsoneet välillä turhan paljon televisiota viime vuosien aikana. Suuressa väsymyksessäni tein sen mitä kykenin. 

Mutta viime aikoina olen tuntenut voimieni palaavan. Alan hämärästi muistaa millaista on, kun ajatus kulkee eikä koko ajan väsytä. En enää vain jotenkin suoriudu aamusta iltaan pää väsymyksestä sekaisin, vaan olen yhä useammin virkeä ja kaipaan uusia haasteita ja virikkeitä arkeeni. Juuri nyt olen taas nukkunut huonosti viikon verran, mutta minusta tuntuu siltä, että kunhan vain saisin taas nukuttua pari yötä, pääsisin lähelle jotain tärkeää oivallusta, joka tuntuu olevan ihan nurkan takana. Sitä odotellessa…

4 kommenttia:

  1. Ihan samanlaisia huomioita minulla on ollut kun olen rajoittanut nimenomaan netin käyttöä. Täytyy tsempata enemmän asian suhteen.

    Todella kiva idea ja hieno analyysi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Elisabeth! Koko paasto tuntui paastoviikon keskellä aina välillä vähän pöllöltä ajatukselta, mutta kun olin sen kerran aloittanut halusin pitää siitä kiinni. Ihan hyvinhän se sujui kaiken kaikkiaankin mutta nyt jälkikäteen alan todealla ymmärtää mitä kaikkea siitä saimmekaan irti.

      Poista
  2. Älä syytä itseäsi, kaikki me äidit olemme samanlaisia! Tv tai tietokone, on vaikeeta tietää miten paljon ja mitä ja niin edelleen...Lapset kasvavat ja kohta saat enemmän aikaa. Sitten kun Matilda on saman ikäinen kuin minun Linnea saat hänestä varmaan kivan kaverin. Arvaa miten hauskaa meillä oli kun käytiin 6 päivän pikkulomalla Suomessa! Muuten, Matilda on niin ihana nimi. Pitää antaa veljelle vinkiksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannustuksesta Sofia! Vanhemmuus on kyllä haastavaa, mutta onneksi myös hyvin palkitsevaa. Kiva, että teidän loma sujui mukavasti. Kauniissa ympäristössä saitte aikaa viettää!

      Odotan kyllä todella sitä, että lapset kasvavat isommiksi ja saan heidät entistä enemmän mukaan minua itseäni kiinnostaviin juttuihin, kuten vaikkapa teatteriin. Eilen muistin monta kirjaa, joista uskon Mikon vähän isompana kovasti innostuvan. Onpa hauska kuulla mitä hän niistä ajattelee kunhan aika koittaa.

      Mutta ovat nuo pienet jo nyt itse asiassa minulle yllättävän hyviä kavereita ja seuralaisia. Mikon monet kertomukset ja vitsit naurattavat minua ihan aidosti, ja Matildakin on oppinut nyt puhumaan niin hyvin, että hänen kanssaan voi käydä jo ihan oikeita keskusteluita. Alle kaksivuotias haastaa minut miettimään asioita ihan uusista näkökulmista. Parin viime päivän aikana Matilda on oppinut kysymään "miksi ei?" mikä onkin usein oikein erittäin hyvä kysymys minulle, joka taidan vähän turhan hanakasti sanoa "ei"!

      Ja kiitos vielä Matildan puolesta nimi-asiassa. Miehen idea alunperin taisi olla Matilda, mutta hyvin nopeasti siitä tuli meidän molempien suosikkinimi tytölle. Sopii hyvin meidän Matildallemme, ja on myös kätevän kansainvälinen nimi.

      Poista

Kiitos kommentistasi!