lauantai 26. toukokuuta 2012

Halpaa huvia?

En halua tehdä blogillani rahaa. Se ei minua vähimmässäkään määrin kiinnosta. Mutta en myöskään halua maksaa blogin pitämisestä. Puolin ja toisin olen halunnut ja luullut tämän homman olevan ilmaista.

Kunnes muutama päivä sitten halusin uusia blogin otsikkokuvan. "Kevät 2012" edellisen otsikkokuvan kulmassa ei tuntunut enää asianmukaiselta, kun ollaan jo melkein kesäkuussa, ja Suomessakin on jo suvi. Blogger ilmoitti minulle, että vaihtaakseni otsikkokuvan uuteen minun on maksettava. Blogi-ilmiö on minulle niin uusi ja vieras, että ajattelin Bloggerin tarkoittavan vain otsikkokuvien lataamisen olevan maksullista tietyn pisteen jälkeen. Pettymyksen jälkeen päätin selvitä tästä lähin ilman kuvaa otsikossa. 

Blogger antoi minun myöhemmin samana päivänä ladata useamman kuvan kasvitieteellistä puutarhaa käsittelevään kirjoitukseen, joten vaikutti siltä, että olin kuin olinkin välttänyt maksun jättämällä otsikkokuvan pois. 

Eilen kirjoittelin hiljakseen luonnosta kirjoituksesta, jonka on tarkoitus kuvata sanoin ja kuvin suomalaisia esineitä ja asioita kodissamme. Tein Picasassa kollaaseja ottamistani kuvista ja aloin ladata niitä blogiin. Mutta nyt oli Bloggerin mitta kerta kaikkiaan täynnä: se ilmoitti, että ilmainen kuvakiintiöni on kuin onkin täynnä. Jos haluan ladata lisää kuvia, minun täytyy maksaa. 

Jos olen käsittänyt oikein, saan kirjoitella blogia vielä hyvän aikaa ilman, että minun täytyy sanoistani kellekään maksaa. Mutta jos haluan ladata blogiin kuvia, maksu on suoritettava. Kyse ei todellakaan ole huimasta summasta, mutta ihan periaatteesta ajatus maksusta harmittaa minua. Olin ensinnäkin, kuten sanottu, ajatellut tämän blogihomman olevan kaikin puolin maksutonta. Toisekseen ymmärsin niin, että kun tuon kuvamaksun kerran maksan, se on sitten maksettava kerran vuodessa niin kauan kuin haluan blogin elävän internetissä. Muuten kuvat kai ennen pitkää poistuvat tekstin lomasta. En hirveän innoissani jätä maksutietojani internetin ihmeelliseen maailmaan, varsinkaan käytettäväksi vuodesta toiseen tästä eteenpäin. 

Tämä maksuasia ei koskaan tullut vastaan, kun aloitin blogin pitämisen, tai sitten en sitä yleisessä hämmennyksessäni vain huomioinut. Oli ehkä naiivia odottaa, ettei Google pyrkisi jotenkin tekemään voittoa bloggaajilla. Mutta toisaalta esimerkiksi Facebookiin saa kai ladata kuvia rajattomista ilman, että niitten säilytyksestä täytyy maksaa. Miksei Googella ole varaa ja tilaa säilyttää ilmaiseksi blogeissa käytettäviä kuvia, jos Facebookilla kerran on varaa maksutta ylläpitaa käyttäjiensä albumeita? Blogissani ei mielestäni edes ole vielä huimaa määrää kuvia; monessa seuraamassani blogissa on kuvia paljon enemmän.

Mitä te muut olette mieltä siitä, ettei bloggaaminen olekaan nähtävästi ilmaista huvia? En varmaankaan ole ensimmäinen Bloggerin käyttäjä, joka on tämän maksuasian kanssa kasvokkain? Päteekö kuvien maksullisuus muissakin blogipohjissa kuin Bloggerissa? Miten on esimerkiksi WordPressin laita? Yritin tehdä asiasta tutkimustyötä, mutta Googlesta ei ollut paljon apua, tai sitten minulla on käytössä väärät hakusanat.

18 kommenttia:

  1. Mulle tuli myös kuvakiintiö täyteen. Ostin lisää tilaa ja maksoin siitä 7.00 Euroa. Luulen, että tällä rahalla saan tarpeeksi "tilaa" ainakin pariksi vuodeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko siis niin, että tilaa ostetaan tietyn verran ja kun se on täynnä ostetaan haluttaessa lisää? Olin nimittäin eilen lukevinani, että kun kerran on maksun maksanut, on joka vuosi tästä lähin maksettava oliko se nyt US$5 siitä, että saa kuvat blogissa pidettyä jatkossakin. Eli siis, että kuvatilasta pitäisi maksaa ikäänkuin vuosittainen ylläpitomaksu, sen sijaan, että vähän kerrallaan ostettaisiin lisää tilaa kuville.

      Oli miten oli, kai se on maksettava, jos haluan vielä lisätä blogiin kuvia...

      Poista
    2. Täytyy katsoa sähköpostit läpi, jos sieltä tuli jonkinlainen "kuitti". Palaan asiaan.

      Poista
    3. Kiitos Niityt, kerro jos viitsit, että mitä kuitti kertoo. Voi nimittäin olla kuitenkin vielä edessä tilan ostot joka tapauksessa joskus tulevaisuudessa vaikka nyt sainkin kuva-asian toistaiseksi kai järjestykseen.

      Poista
    4. Storage


      No nyt selvisi. Maksan $5.00 vuodessa lisätilasta.
      Ihan kohtuullinen summa mielestäni, sillä haluan aina välillä laittaa blogiin suuriakin kuvia.

      Current plan: 20 GB for $5.00/year


      You are using 0.3 GB out of 20 GB(1.5%) of your storage.
      View or modify plan

      Poista
    5. Kiitos tosiaan, että muistit käydä kertomassa, että kuinka tuo maksupuoli hoituu. Vastailin sulle tähän tuolla alempana kommenttiketjussa vähän enemmän.

      Poista
  2. Olen huomannut, että kuvatilan täyttyessä monet jatkavat blogia uudessa osoitteessa, esim. osoitteessa "edustusrouvanpaivakirja2.blogspot.com". Aika lyhyen aikaa muuten näyttää tuo kuvatila kestävän, mulla alkaa varmaan piipittää kohta kanssa sitten :(.

    VastaaPoista
  3. Tsekkaapa tää, erityisesti Jyri Väätäisen kommentti:
    http://www.blogihaltuun.net/2011/05/kuvat-kuntoon-bloggerissa-osa-1.html

    Voisiko tuo kuvakokojuttu ratkaista ongelmaa, onko blogissasi isompia kuvia? Ehkä otsikko ja tekemäsi kollaasit olivat isompia ja siksi blogger herjasi niistä, mutta pystyit lisäämään pienempiä kuvia. Itselläni kaikki kuvat (paitsi ehkä otsikkokuva) ovat pienempiä kuin 800x800 pikseliä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loistava neuvo Ronja! Kiitos!

      Näyttää tosiaan siltä, että alle 800x800 kokoisia kuvia saa keräillä vaikka minkälaisen kokoelman, ja vain nuo isommat kuvat maksavat.

      Mun blogiin lataamat kuvat näyttävät järjestään olevan aika isoja - en ollut niitten kokoa tullut ollenkaan ajatelleeksi, kun en tiennyt, että koolla oli väliä.

      Poista
  4. Ma huomasin tuon saman, kun yritin otsikkokuvaa laittaa viime viikolla! Mutta juttujen yhteyteen pystyn ihan normisti kylla kuvia liittaaan. Tosi outoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuosta Ronjan linkistä yllä taitaa löytyä selitys. Kuvan koolla on väliä.

      Blogger kerää tosiaan blogissa käytetyt kuvat Picasa-albumiin, joka löytyy itse kullakin osoitteesta picasaweb.google.com. Sieltä voi käydä katsomassa kuinka paljon on ilmaista tilaa vielä blogissa jäljellä. Tuonne albumiin tallentuvat myös sellaiset kuvat, jotka eivät blogiin ole edes päätyneet (mä olen ladannut aika usein isomman satsin kuvia kuin minkä lopulta olen julkaissut), ja siellä näyttäisi mulla ainakin olevan paljon myös aika monesta kuvasta useampi kopio - ehkä sellaisilta kerroilta kun lataamisessa on ollut jotain ongelmia. Kävin poistamassa albumista ylimääräisiä ja sain sillä tapaa vähän lisää tilaa uusille kuville. Kannattaa olla varovainen kuvia poistaessa, että poistaa todella vain sellaisia kuvia, jotka eivät ole blogiin asti päätyneet, koska muuten ne katoavat myös blogista! Vuorokauden verran kestää, että kuvat katoavat myös blogista, jos vahingossa tulee poistaneeksi blogissa olevia kuvia.

      Mutta tosiaan tärkein juttu on ehkä tuo, että (jos oikein ymmärsin) kunhan kuvat on 800x800 pikseliä niitä näyttäisi saavan ladata vaikka kuinka. Isommat kuvat ovat ne jotka tuota muistia käyttävät.

      Poista
  5. Näyttäisi toimivan taas! Ei ole kyllä tuo otsikkokuva kaiken tämän vaivan ja puhinan arvoinen, mutta saa jäädä nyt paikalleen ainakin joksikin aikaa paremman puutteessa :)

    Suuri kiitos kaikille kommenteista ja avusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tai sitten ei... Otsikkokuva ei tuntunut omalta - vaikka siis omia kuvia olikin - joten otin sen pois. Täytyy paremmalla ajalla yrittää suunnitella parempi.

      Poista
    2. Ja onnistuin kuin onnistuinkin poistamaan aikaisemman profiilikuvani vahingossa Picasa-albumia siivotessani. Voi itku. Oli jotenkin liian helppoa blogin aloittaminen - tämä ylläpito näyttää vaativan sellaista teknistä taitoa ja ymmärrystä jota mulla ei ole...

      Poista
  6. No, nyt selvisi: Storage
    Current plan: 20 GB for $5.00/year
    You are using 0.3 GB out of 20 GB(1.5%) of your storage.

    Maksan siis USD 5.00 per vuosi. Minulla on blogissani paljon kuvia, ja välillä haluan sinne laittaa myös noita isompia. Olen valmis maksamaan 5.00 per vuosi. Otan muutenkin paljon kuvia ja Picasassa on hyvä "varmuusvarasto" niille. Käytän sitä myös kuvankäsittelyyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin noin mä olin sen myös käsittänyt. Kiitos kun muistit tulla kertomaan. Ei ole suuri hinta tuo 5 dollaria per vuosi tosiaan ja voi hyvin olla, että päädyn sen vielä minäkin maksamaan ennen pitkää. Hyvä on voida pitää kuvia varastossa jossain muuallakin kuin koneella.

      Minä käsittelen kuvia pääasiassa Macin omalla ohjelmalla mutta Picasankin olen kyllä ladannut koneelle ja sitä käytän joskus kuvien jälkikäsittelyyn: otsikkokuviin yms. Tuo mun koneella oleva Picasa ei tosin taida vaikuttaa blogin Picasa-albumin kokoon sinänsä. Taitaisin kyllä tarvita Picasa-oppitunnin tai pari, kun se tuntuu mun mielestä jotenkin niin sekavalta systeemiltä! Ja sen sekavuuden ja oman väsyneen pääni vuoksi menin tosiaan vahingossa poistamaan Blogger-profiilikuvani eilen yms... No, oppia ikä kaikki! :)

      Poista
    2. Koneella oleva Picasa ei vaikuta kiintiöön, mutta jos lataat Picasasta (Bloggerilla tai ilman) kuvia nettikansioon, silloin se vaikuttaa. Minä käytin Picasaa jo ennen kuin Bloggeria kuvien jakamiseen perheelle ja kavereille, ja vasta neljännes on käytetty, oho.

      En muista olenko aiemmin kommentoinut - uudehko lukija ilmoittautuu! Taisin löytää tänne Finnforlifen blogista.

      Poista
    3. Tervetuloa Pilvi! Kiva, että löysit perille.

      Vaikuttaa tosiaan siltä, että kuvia saa ladata rajattomasti Picasan nettikansioon, jos ne ovat alle 800x800 pikselin kokoisia. Nuo pienet kuvat eivät kai ollenkaan kuluta kansiotilaa. Tästä viisastuneena yritän nyt muistaa pienentää kaikki kuvat, jotka tulevaisuudessa blogiin lataan.

      Poista

Kiitos kommentistasi!