keskiviikko 5. joulukuuta 2012

Prinsessa-Matilda ja maailman kaunein merirosvo

Matildan tukka alkoi olla niin pitkä, että sitä riitti puoleen selkään. Tukka oli käytännössä pakko pitää leteillä, koska se valui muuten tytön silmille ihan yhtenään ja on niin liukas ettei oikein pysy poninhännällä. Ensin leikkasin Matildalle viime viikolla otsatukan, ja sitten intouduin leikkaamaan koko tukan lyhyeksi. Niin paljon helpompaa meille molemmille, Matildalle ja minulle, kun ei tarvitse joka päivää aloittaa tukan laittamisella. Nyt riittää vain harjaus - ja menoksi. 


Täällä Belizessä tytöillä on pitkät tukat ja mielellään hameet tai mekot. Ihan pienille tyttövauvoille laitetaan korvakorut, jotta kaikki varmasti ymmärtäisivät kyseessä olevan tytön eikä pojan. Ikäänkuin sillä olisi jotain väliä.

Matildan polkkatukka ei ole siis herättänyt kovinkaan paljon ihailua - luulen, että monet paikalliset ovat itse asiassa aika kauhistuneita siitä miten olen tehnyt pienestä kauniista tytöstäni nyt melkein pojan näköisen. Minun mielestäni hänen kauneutensa itse asiassa vain korostuu lyhyen tukan myötä, mutta kaikki eivät kai vain osaa tai halua katsoa traditionaalisten roolien ja polkkatukan ohi.

Minulla on itsellani lyhyt tukka, tosin kasvatan sitä juuri taas vaihteen vuoksi vähän pitemmäksi. Kuljen melkein aina housuissa, hyvin harvoin puen päälleni hameen tai mekon. Ihan mukavaa on joskus laittautua, meikata ja miettiä asuun sopivia koruja, mutta tavallisessa elämässä minulla on monesti paljon muuta mielessä kuin mitä pukea päälleni. Minun arjessani käytännöllisyys on tärkeintä, vaatteiden on oltava koiran- ja tätä nykyä myös hevosenkuolankestäviä! Tunnen silti itseni ihan naiselliseksi naiseksi. Naiseus ja naisellisuus ei minun mielessäni liity tukanpituuteen sen enempää kuin vaatteisiinkaan. 

Matilda on innostunut prinsessoista niin kuin varmaan melkein jokainen ikäisensä pieni tyttö. Me tuemme hänen prinsessainnostustaan: meillä on prinsessavärityskirjoja, prinsessamekkoja ja prinsessanukkeja. Mutta en halua kuitenkaan kasvattaa tytöstä ihan vain prinsessaa. En leikannut Matildan tukkaa minkään feministisen periaatteen vuoksi, mutta totta on, etten halua, että hän kasvaa siihen ajatukseen, että vain pitkä tukka ja hameenhelmat ovat kauniita ja naisellisia. Minusta on hyvä, että prinsessaleikkien lomassa Matilda haluaa silloin tällöin myös vetää päälle kumisaappaat ja merirosvovaatteet ja sohia  merirosvomiekalla. Tänään merirosvo-Matilda sanoi minulle "Girls can be pirates too." Ja siinä hän, maailman kaunein merirosvo, on kyllä ihan oikeassa. 

14 kommenttia:

  1. Kivan käytännöllinen tukka! Pitäisiköhän sitä itsenkin rempaista ja uskaltaa leikkauttaa tukkansa lyhyeksi. Tosin Intia on kanssa niin pitkien hiusten maa, että jopa mies on sitä mieltä, että minä en ”saa” leikata tukkaani lyhyeksi, kun näytän kuulemma sitten ihan mieheltä! Tosin olen itsekin niin tottunut pitkään tukkaan (minulla oli lyhyt tukka viimeksi ekalla luokalla koulussa), että en tiedä, osaisinko edes olla lyhyellä tukalla. Voi olla, että kaduttaisi heti leikkaamisen jälkeen, ja se minua juuri pelottaakin.

    Olen aika lailla samoilla linjoilla käytännöllisyyden kanssa koruissa ja vaatteissa. Minua ei muutenkaan kiinnosta miettiä hirveästi sitä, miltä näytän. Jos joku ei kestä katsoa, niin se on sitten hänen ongelmansa. :-)

    Nauratti tuo, että vaatteiden pitää olla kuolankestäviä. :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lyhyessä tukassa on mulle aina ollut jotain ihanan vapauttavaa ja mulle taitaa itse asiassa sopia lyhyt tukka paremmin kuin pitkä, vaikka pitkälle aikuisuuteen olinkin aina aika pitkätukkainen. Nyt kuitenkin tekee taas mieli kasvattaa tätä hyvin lyhyttä tukkaa vähän pitemmäksi. En tiedä onko se tämän mun ympäristön vuoksi (vaikka täällä mä itse asiassa olen ihan lyhyeksi tukkani alunperin leikkauttanutkin) vai mikä on saanut nyt taas haluamaan vähän pitempiä hiuksia.

      Luulen niin, että melkeinpä kaikille ihmisille löytyy joku sellainen lyhyt hiustyyli joka sopii juuri heille. Se voi tosin sitten olla yllättävänkin lyhyt! Ja jos tyyli ei kuitenkaan tunnukaan omalta niin kova työ on kyllä kasvattamisessa, että kannattaa sitä miettiä kerran jos toisenkin.

      Ihan kohta lähden muuten taas ah niin edustavana ratsastustunnille kuolankestävissä vaatteissani :)

      Poista
    2. Mielenkiintoista, minusta taas pitkät hiukset ovat vapauttavat, kun niitä ei tarvitse jatkuvasti leikata ja aina miettiä, että ovat kasvaneet mallista ulos. Minä ahdituin tuosta jatkuvasta leikkelytarpeesta, kun olin kerran aikuisiällä lyhythiuksinen :-)

      Ihana piraatti sulla!

      Poista
    3. Ajattelinkin ehkä vapauttavaa enemmän henkiseltä kuin fyysiseltä puolelta. Totta on, että lyhyttä tukkaa täytyy jatkuvasti ylläpitää. Mutta hyvin lyhyessä tukassa saa jotenkin olla minun mielestäni oma itsensä enemmän kuin pitkässä ja se on mielestäni vapauttavaa. Sitä on ikäänkuin lyhyttukkaisena irtisanoutunut joistain normeista ja odotuksista ja osoittanut sen siinä määrin näkyvästi, ettei tarvitse lähteä kaikkea ihan alusta selittämään.

      Minut tuntevat ihmiset tuntuvat usein ajattelevan, että minä olen kovin pehmeä ja mukava ihminen, vaikka oikeasti voin olla hyvinkin ärhäkkä. Lyhyttukkaisena minusta tuntuu, että minun kovemmat puoleni eivät tule ihmisille niin yllätyksenä, kun taas pitkätukkaisuus vain jotenkin lisää sitä mielikuvaa, että olen kovin kiltti tyttö. Vai olenkohan ottanut lyhyen tukkani vähän liian vakavasti ja filosofisesti!! ;)

      Poista
  2. Voi miten kaunis tylleröinen - eika kylla mistaan vinkkelista paase pojaksi sekoittamaan :)

    Mulla ei itsellani koskaan ole ollut lyhytta tukkaa, lyhimmillaan hartioille. Turkissa helppoa, siella kukaan ei edes yrita lyhentaa liikaa kun menet latvoja tasaamaan - toisin kuin Suomessa, missa tykataan sitten vetaista se parikymmenta senttia samantien ;)

    Ma en usko etta mulle lyhyet hiukset sopisi, nayttaisin varmaan ihan Mr Potato Headilta!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tuo Matilda minustakin on aika tyttömäinen, lyhyestä tukastaan huolimatta. Prinsessamanerismit eivät myöskään hävinneet mihinkään lettien mukana :)

      Mä eilen leikkelin vähän itse tukkaani asiallisempaan malliin... Mulla on täällä nimittäin sellainen kampaaja jonka kanssa on sen verran kieliongelmia, etten ole osannut sille kunnolla selittää, että yritän nyt vaihteeksi kasvattaa tukkaa mutta tarvitsisin silti aina välillä pientä siistimisapua - vain vähän järjestystä hiuksiin muttei pituudesta mitään pois. Kampaaja on ikäänkuin puhuvinaan englantia mutta on niin vahvasti espanjankielinen, että meidän keskustelut on vähän erikoisia ja lopputulos on aina kampaamosta lähtiessä hyvin lyhyt tukka. Kaikkeen sitä tarvittaessa repeääkin: myös leikkaamaan tarvittaessa omaa tukkaansa selkä isoa peiliä päin pieni peili kädessä!

      Poista
  3. Hiusten leikkaaminen on helppoa, jos sulla on peilikaapissa myös ovien sisäpuolella peilit. Leikkasin itse hiukseni 13 vuotta. Välillä oli pitkää, polkkaa ja aivan lyhyttä. Tänä kesänä kyllästyin ja käyn taas kampaajalla.

    Tosi suloinen tytär sinulla. Ja tervejärkiset kasvatusperiaatteet!

    Totta tuokin. Olet nainen, vaikka olisi metsurinsaappaat jalassa ja hitsauskypärä päässä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä saattaisi muuten onnistua hiustenleikkaus kaapin taittuvien peiliovien edessä! En tullut tuota ajatelleeksi, kiitos vinkistä! Mä luulen tosin, että kun tämä tukka tästä nyt taas vähän kasvaa niin voin kohta mennä tasoitukseen kampaajalle ja sitten pian antaa tukan vaan kasvaa ihan omia aikojaan. Se on pitemmän tukan hyvän puoli, ettei sitä tarvitse olla koko ajan leikkaamassa!

      Ihan metsurinsaappaisiin ja hitsauskypärään asti en ole päässyt mutta aika lähelle sentään ;) Vaikka tässä täytyy nyt seuraavien viikkojen aikana ehkä kaivaa kaapista myös jotain vähän tyttömäisempää erilaisten edustustilaisuuksien varalle. Ihan kiva tosiaan on toisinaan myös vetää mekko päälle ja laittaa väirä ja pilkettä silmäkulmaan.

      Poista
  4. Kaunis on Matilda!

    Mulla on myös ollut lyhyet hiukset jo ties kuinka monta vuotta ja se on täysin se mun oma hiustyylini. Ja lyhyillä tarkoitan ihan lyhyttä hiusmallia: parisenttiset hiukset ovat minulla jo liian pitkät ja se tietää aina kampaajareissua. Tunnen isteni ihan naiselliseksi, vaikkeivät hiukseni tai hameenhelmani hulmuakaan -hameita en pidä käytännöllisyyssyistä.

    En voisi kuvitellakaan kasvattavani yhtään pidemmiksi hiuksiani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tosiaan vaikuta tukan pituus naisellisuuteen. Mä olen jotenkin saanut sinusta jotenkin hyvin tyttömaisen kuvan (siis noin niin kuin hyvässä mielessä!) ja mun ajatuksissa sulla olikin sitten jotenkin pitkä tukka, vaikka olen siis nähnyt sinusta monta kuvaakin jo blogissa ja niissä on epäilemättä näkynyt hiusten pituuskin. Näin se mieli tekee temput...

      Minun jostain syystä tekee nyt juuri mieleni kasvattaa tukkaa vähän. En osaa ollenkaan sanoa mistä tämä tarve ja ajatus on tullut. Pari vuotta oli tukkani hyvin lyhyt. Omalta tuntuu tämä lyhyt tukka mutta jotain ikävöin nyt juuri siinä vähän pitemmässä versiossa. Mutta siis tuohon johonkin kaulan tuntumaan asti ajattelin kasvattaa pehkoni jos nyt intoa riittää sinne asti, en siis niin kovin pitkäksi kumminkaan.

      Poista
    2. Mua alkoi oikein naurattamaan tuo "tyttömäisyys" :) Siis hyvällä tavalla naurattamaan. Näkisitpä minut työpäivänäni: työstäni johtuen joudun pitämään / saan pitää turvakenkiä ja suojaliiviä ja joskus kypärää ja suojahanskoja, joten siitä on tyttömäisyys kaukana :D Mutta ikinä minua ei kyllä ole vastakkaiseen sukupuoleen sekoitettu, joten ehkä osaan sipsutella niillä turvakengillä jotenkin sievästi...

      Vakavasti puhuen syy lyhyisiin hiuksiin on ihan käytännöllinen. Minulla on nimittäin todella paksut ja pyörteiset hiukset. 20 elämäni ensimmäistä vuotta minulla oli pitkä tukka: kuivuminen kesti ikuisuuden (vaikka oli toki hiustenkuivaaja) ja ponnari/nuttura todellakin painoi, niin uskomattomalta, kuin se kuulostaakin. Ja jos hiukset olivat auki, olivat ne aina silmillä ja minulla oli kuuma.

      Lyhyet hiukset ovat ihanan kevyet ja helppohoitoiset. Ja aina hyvin ;)

      Poista
    3. Selvästikin osaat sipsutella ja poseerata naisellisesti :)

      Lyhyet hiukset on munkin mielestä mahtavat. Saa nähdä miten nopeasti niihin taas palaan tämän kasvatusprojektin jälkeen...

      Poista
    4. Olen nyt totta kai jäänyt Pia miettimään, että mitäköhän ihmettä sinä teetkään työksesi... Turvakengät, suojaliivi, kypärä, suojahanskat, fyysisesti vaativaa...? Jään arvailemaan :)

      Poista
  5. :D Hihii! Ehkä joskus jotain vinkkiä annan...

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!