sunnuntai 22. huhtikuuta 2018

Synttäriviikonloppu

Koko viime viikon jännitin merkitseekö tukahduttava kuumuus hiekkamyrskyä vai onko kyse vain ihan tavallisesta huhtikuun helteestä. Hiekkamyrskyt sinänsä eivät minua niin kiusaa, mutta ne vaikuttavat lentoliikenteeseen ja viikonlopulle toivoin pilvetöntä taivasta. Torstaiaamuna olin kovin helpottunut kun taivas oli aamulla vähän harmahtava mutta näkyvyyttä riitti. Me nimittäin lähdimme torstaina heti koulun jälkeen esikoisen kanssa kaksin viikonloppureissulle Dubaihin pojan kymmenvuotissyntymäpäivän kunniaksi. Isäni vei minut aikoinaan kymmenvuotisuuden kunniaksi viikoksi lomalle Budapestiin, ja isosiskoni sitä ennen niin ikään kymmenvuotiaana omalle lomamatkalleen. Vaikken perinteistä yleensä ottaen niin perustakaan niin tämä oli sellainen perinne jonka halusin mieluusti siirtää eteenpäin myös omille lapsilleni.

Meillä ei ollut syntymäpäiväviikonlopun varalle mitään kovin erityisiä suunnitelmia, tärkeintä oli saada viettää hetki aikaa yhdessä kaikessa rauhassa. Olin varannut meille hotellihuoneen yhdestä Dubain suurista ostoskeskuksista, ettei lyhyestä viikonlopusta turhaan kuluisi aikaa matkoissa sinne ja tänne. Saavuimme Dubaihin perjantaina aamuyöllä ja menimme suoraan nukkumaan. Aamulla söimme hotellissa maittavan aamiaisen ja kävelimme sitten hotellista suoraan ostoskeskukseen. Kiertelimme kirjakaupassa ja lelukaupassa ja ihmettelemässä taas kerran laskettelurinnettä ostoskeskuksen sisällä. Kävimme ostamassa pojalle iPadin jonka jo vuosia sitten olimme sopineet hänen 10-vuotissyntymäpäivälahjakseen. Kävimme elokuvissa, pizzalla ja hampurilaisilla ja ostamassa tytöille pienet tuliaiset. Kaikkein parasta oli kuitenkin se, että meillä oli tilaisuus jutella kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä rauhassa ilman keskeytyksiä.

Hotellin ylimmän kerroksen aulasta näki kauas.

Viikonloppu kaksin pojan kanssa oli kaikin puolin ihana ja onnistunut ja olisi mieluusti saanut kestää pitempäänkin. Toisaalta ensimmäisen vuorokauden jälkeen minulla alkoi olla niin kova ikävä tyttöjäni, että oli hyvä, ettei reissu tällä kertaa ollut sen pitempi. En ollut koskaan ennen ollut erossa nelivuotiaasta nuorimmaisesta koulupäivää pitempään, seitsenvuotiaasta vanhemmasta tyttärestäkin tähän mennessä vain ihan muutaman satunnaisen yön. Hyvin pitkään minusta tuntui mahdottomalta ajatukselta lähteä lentomatkan päähän lapsistani. Mies hoitaa kyllä lapsia siinä kuin minäkin ja hänellä on varsin läheinen ja toimiva suhde kaikkiin kolmeen, mutta toisaalta lapset ovat tottuneet siihen, että minä olen aina lähellä. Kuuntelin ja kunnioitin vaistojani ja annoin itselleni ja lapsille aikaa. Yhtäkkiä maaliskuun vaiheilla tuntui siltä, että niin tytöt kuin minäkin olimme valmiita viettämään hetken erillämme ja rohkenin varata matkat.

Pikkusiskot viettivät kivan viikonlopun kotona yhdessä isänsä ja lemmikkien kanssa. Ensimmäisen yön kolmikko nukkui teltassa jonka he pystyttivät olohuoneeseen. He kävivät jäätelöllä, pelasivat lautapelejä ja katselivat yhdessä elokuvia. Aika kului nopeasti niin kotona kuin reissussakin ja viikonloppu sujui kaikkinensa niin erinomaisesti, että varovasti suunnitteilla on jo samanlainen miniloma vanhemman tyttären kanssa myöhemmin tänä vuonna. Monilapsisessa perheessä riittää tohinaa ja melua eikä kukaan juuri koskaan saa täysin riittävästi ääntään kuuluviin. Vaikka yritän ihan päivittäin keskittyä ajatuksella jokaisen lapsen tarpeisiin jää pakostakin joka päivä jotakin huomaamatta ja kuulematta. Loma kahden kesken antaa mainion tilaisuuden keskittyä täysin yhteen lapseen kerrallaan. Se on tärkeä ja tervetullut lahja niin lapselle kuin vanhemmallekin.

1. Kata, tuo oli kyllä ihan mahdottoman mainio juttu!

Melkoinen repäisy, mutta olen ihan varma, että lapsellesi jää retkestä elinikäinen muisto. Ja äitinä tiedän, että tuollainen on myös vanhemmalle arvokas muisto muiden joukossa.

Minulle kahdenkeskiset jutut ovat yhä mahdottoman tärkeitä. Ehkä Suomi-postauksessa mainitsemani automatka mummolaan nuoren lääkäri-herran seurassa oli vähän vastaava, paljon pienemmässä mittakaavassa tosin, mutta kuitenkin... On upeata huomata, että entisenlainen luottamuksellinen keskusteluyhteys on yhä mahdollinen, vaikka nyt juttelemassa onkin kaksi aikuista.

Ihanaa, jos voit toteuttaa saman muidenkin lastesi kanssa.

Onnellista arkiviikkoa sinne Khartumiin!

1. Repäisyltä se todellakin tuntui, varsinkin kun olin vasta niin viime hetkellä valmis lähtemään tyttöjen luota hetkeksi pois. Ajatus eli kyllä mielessä pitkään mutta lopulta varasin liput vain pari viikkoa ennen matkaa. Toisaalta sekin oli aika ihanaa, tehdä yhdessä matkasuunnitelma jota pääsi niin pian toteuttamaan.

Kahdenkeskinen aika oli hienoa ja arvokasta. Yritämme tässä juuri miettiä miten järjestää tällaisia tilaisuuksia enemmänkin ja kullekin lapselle.

Oikein hyvää alkavaa viikkoa myös Amsterdamiin!

2. Yllättävää, että sinä tiedostavana ihmisenä matkustat Dubaihin, joka on kaikin puolin niin epäeettinen matkakohde kun olla voi.

1. Tiedätkö yhtään missä mä asun? Meiltä on täältä suoria lentoja Arabiemiraattien lisäksi muun muassa muutamaan eri kaupunkiin Saudi Arabiassa, ja lisäksi esimerkiksi Dohaan, Kairoon, Istanbuliin ja Addis Abebaan. Niin ja pääseehän meiltä toki suoralla lennolla myös Syyriaan ja vissiin edelleen Eritreaankin. Että sellaisia matkakohteita. En itse kyllä muutenkaan oikein usko boikottien tai rajoitteiden voimaan mitä tulee valtioihin - yksittäisten yritysten kohdalla tilanne on vähän toisenlainen.

Jos jostain tunsin tämän viikonloppureissun osalta syyllisyyttä se oli se, että lentomatkailu on ilmansaasteiden kannalta niin huono juttu.

3. Oli varmasti tarpeellinen juuri kun lapsia on monta, tällöin saa sitä laatuaikaa yhden kanssa, joka on kuitenkin eri iässä kun muut. Tytöillekin oli varmasti kiva olla isän kanssa ja keskittyä siihen yhteiseen aikaan. Ihana idea synttärien kunniaksi!

1. Oli kyllä tosiaan tosi onnistunut viikonloppu ihan koko perheen osalta, tytöt nauttivat isän seurasta ja poika ja minä rauhallisesta ajasta kahden kesken. Kyllähän me yritetään muutenkin jakaa aikaa parhaamme mukaan puolin ja toisin mutta teki hyvää saada viettää tuollainen oikein kunnon pätkä pojan kanssa kahdestaan. Toivotaan, että onnistutaan järjestämään nyt myös tytöille vastaavaa aikaa.